"Dirk Scheringa in Spanbroek, Karlheinz Essl in KlosterNueburg, Reinhold Würth everywhere!"
Kijk, dit is François Morellet, de Franse 'Eminence Grisse' in de 'concrete kunst'. Geboren in 1926 en nog steeds 'very a life and kicking'. Vanaf de begin jaren vijftig van de vorige eeuw werkt Morellet systematische en geometrische aan een groots oeuvre, abstract concrete kunst. Zijn werk is gebaseerd op een door hemzelf ontwikkelt vormgevingsprincipe waarin overlapping, fragmentering, ordening en interferentie aan de basis staan van zijn beeldtaal. Vanuit een constructivistische oorsprong, ontwikkelt hij zich naar wat wij 'opt-art' zijn gaan noemen en manifesteert Morellet zich vanaf de jaren zestig met G.R.AV. (Groupe de Recherche d'Art Visuel) waar hij één van de oprichters van is. Hij werkt in een steeds breder spectrum aan materialen.
Bijna iedereen heeft wel eens een van zijn 'Sphères-trames' gezien, bollen opgebouwd uit rasters van roestvrij staal. Maar goed die bollen zijn misschien visueel verrassend, de 'core' van zijn werk vinden we terug in zijn recente schilderijen 'Striptyques' en verrassende neon-assemblages als 'Lunatique Neonly' uit begin deze eeuw. 'Rede en Ironie' is de titel van de tentoonstelling, die geheel in samenspraak met de oude meester is gekozen. Morellet brengt rede en ironie met een speels professionalisme samen. Doorwerken boven je 65-ste? Juist dan dit even gaan zien!
fotobijschriften: No. 1 Striptyque nr 1, 2005 (300cm x300cm). No. 2 François luimème, No. 3 Un Sphère-trames (1962) en Lunatique Neonly, 16 quarts de cercle nr 2, 2001 (295 x 200cm)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten